Årsmøte

I disse dager kan det virke som om alt er digitalt: «Digitalt innfødte….eller digitale analfabeter». «Digital transformasjon og digitale brudd - disrupsjon». «Digital økonomi og digital kompetanse». Den fjerde industrielle revolusjon har visstnok startet. Så hva innebærer egentlig dette for styrets strategiarbeid? Hva gjør et styre digitalt, og hvorfor spiller det noen rolle om de er det?

Verdien av digital kompetanse er uomtvistelig. Sammenhengen mellom overgang til digitale forretningsmodeller og høyere inntekter, lønnsomhet og selskapsverdi er grundig påvist, og temaet står høyt på lista for de fleste toppledere. Likevel viser internasjonal forskning at selskapenes styrer ligger langt bak ledelsen med hensyn til å prioritere og forfølge digitale muligheter.

Det er utfordrende å finne og forfølge noe du ikke vet hva er. Men om du som styremedlem ikke gjør det, kan det koste selskapet dyrt. Derfor ser stadig flere av verdens største selskaper etter digital kompetanse når de skal utnevne nye styremedlemmer.

Cecilie M. Vanem er storkundedirektør i Microsoft Norge AS, og har lang erfaring fra IT bransjen, bla. annet Telecomputing, Save It, Software innovation og Dipper. Cecilie vil hjelpe oss å "tegne det store bildet". Hva er selskapene største utfordringer, og hva ligger egentlig i begrepet "digital kompetanse"?

Mediebransjen har vært (nødt til å være) tidlig ute for å tilpasse seg den nye digitale hverdagen, og Ole Jacob Sunde, styreleder i Schibsted ASA vil del sine erfaringer og refleksjoner om prosessen Schibsted konsernet har vært i gjennom - og fortsatt er i.  

Silvija Seres har lang erfaring fra IT bransjen, bl.a. Fast Search & Transfer og Microsoft, og som styremedlem og medlem av valgkomiteer i en rekke selskaper. Silvija presenterer sine tanker om hvilken teknologikompetanse hun mener må på plass i styrene for å sikre innovasjon og konkurransekraft i i norske selskaper i fremtiden.  

Sara Öhrvall er grunder og seniorkonsulent i MindMill Network og styremedlem blant annet i Investor AB, Bonnier Books og Bisnode. Sara, Silvija og Ole Jacob samtaler om "Hvordan styret kan bidra til digital verdiskaping i selskapet"

Program:

14.00 - 14.30:   Årsmøte Norsk Institutt for Styremedlemmer.  

14.30 - 15.00:   Mingling/Afternoon tea 

15.00 - 17.30: Årsmøtekonferanse: "Strategisk planlegging i en digital økonomi." Konferansièr: Erik Wold

  • Cecilie M. Vanem, storkundedirektør Microsoft AS: "Muligheter og trusler i den digitale økonomien"
  • Ole Jacob Sunde, Styreleder Schibsted: Shibsteds digitale endringsreise
  • Silvija Seres, styremedlem Nordea AB/valgkomiteen Telenor ASA og Sara Öhrvall, styremedlem Investor AB og SEB i samtale med Ole Jacob Sunde om "Hvordan styret kan bidra til digital verdiskaping i selskapet"

 Noen momenter til diskusjonen:

  • Mange selskaper ser ikke hvor viktig det er å være fremst i rekken i den digitale utviklingen (No sense of urgency)
  • Hvordan får styremedlemmer gjennomslag når teknologi og IT er så sjeldent på agendaen?
  •  Hvordan nå frem med teknologiske prosjekter, når det er så mye fokus på kostnadskutt?
  •  Hvordan formidle at dette er forretningskritisk?
  •  Hvordan rigge/sette sammen styret for en effektiv digital endringsreise?
  •  Hvordan ta de risikofylte valgene?

VELKOMMEN!